top of page

Katinka Vikingsen

Katinka Vikingsen

Katinka Vikingsen har lång bakgrund som ledare och chef och av att leda vuxnas lärande och utveckling. Bakgrunden är bred, rollerna många. Hon har arbetat som förskollärare, rektor, utvecklingsledare på förvaltning med kvalitetsledning och tillsyn, varit produktionsledare för en app, skapat konferenser och utbildningar. I rollen som universitetsadjunkt har hon undervisat i kurser för yrkesverksamma medarbetare och rektorer i förskolan, inom fristående kurser och inom rektorsprogrammet. Hon har till och med varit förskolekock. Idag arbetar hon med skolutveckling genom främst processubildning, handledning och coaching. Hon stöttar skolledare, mellanledare och team i lokalt förbättringsarbete. Katinka är författare till Rum för lärande  och även till  Att vara ledare i förskolan - hållbarhet och självreflektion tillsammans med Erika Kyrk Seger. Här nedan kan du läsa hennes egna ord om hur hon hamnade i förskolan överhuvudtaget. 

"Jag avskydde att gå till dagis"

På 1980-talet gick jag på dagis i Borlänge, på Tjärna ängar, ett problematiskt bostadsområde redan på den tiden och ett av landets mest problematiska områden idag. Där blev jag tvingad att äta välling, jag minns det som i går. Jag avskydde att gå till dagis och minnena därifrån väcktes till liv när jag gjorde vfu på en förskola i Stockholm som vuxen.  Jag valde att studera till lärare för att jag ville utvecklas i min roll som internutbildare på H&M. I mitt arbete där utbildade jag medarbetare inom ledarskap, både i Sverige men också i USA under nyetableringen på den amerikanska marknaden. Syftet med lärarutbildningen var aldrig att arbeta inom skolsektorn men det ändrades under den där vfu´n. Där valde jag om. Jag mötte en praktik som skrämde mig, som upprörde och väckte frågor. Jag blev förbannad över hur barns livsvillkor kunde vara så usla som de var där och bestämde mig för att arbeta med förskoleutveckling. Det var som att höra en ton inom mig och ett kall växte fram. Detta var över 20 år sedan. Idag är förskoleutveckling vad jag gör, i många former. Jag har provat på många roller, metoder och tekniker för att skapa effektfulla former för kollegialt och kollektivt lärande.  In Learning är den form jag väntat på i många år och äntligen är den här. Platsen för en lärandegemenskap. Det tog över 20 år att hitta min plats. Välkommen till oss - Välkommen till In learning.

Katinka är legitimerad lärare i svenska och estetisk kommunikation upp till vuxenutbildning. För fullständig meritförteckning: Besök hennes sida på Linkedin.

bottom of page